Japanilaiset ristikot: Laivanupotus
Laivanupotussäännöt
Klassinen laivanupotus



Sukellusvene on yhden ruudun täyttävä pyöreä alus, hävittäjissä on kaksi pääpalaa, risteilijöissä on kaksi päätä ja keskikappale ja taistelualuksessa on kaksi päätä ja kaksi keskikappaletta. Kaikki loput ruudut sisältävät vettä, ja sen merkkinä voi käyttää pelissä lainehtivan veden kuvaa tai merkitä vesiruudut "X" merkillä.
Tutorial
Screentosterilla nauhoittamani esimerkki:
Esimerkkipelejä voit pelata täällä
Tekniikkavinkkejä löydät täältä
Taasen sivupalkistani löytyy puzzle, joka vaihtuu viikottain.
Kuvat ja osa tekstistä Conceptis Ltd. luvalla (käännös englanninkielisestä alkuperäistekstistä)

Laivanupotus, joka tuli suosituksi 1992, on yksinpeliversio pelistä, jota monet ovat pelanneet lapsena. Pelissä selviää pelkällä logiikalla ja matematiikkaa ei tarvita.
Tyypillinen laivanupotus ristikko koostuu 10x10 ristikosta, johon on piilotettu 10 tunnetun laivan muodostama laivasto. Alussa annetaan tieto, kuinka monta laivan osaa on jokaisessa rivissä ja sarakkeessa ja lisäksi jotkin ruuduista voi olla valmiiksi täytetty. Tehtävänä on saada selville missä kaikki kymmenen laivaa ovat.
Klassinen laivanupotus
Jokainen ristikko edustaa merta, jossa on piilotettu laivasto. Laivat voivat olla vaaka- tai pystysuorassa suunnassa. Mikään laiva ei saa koskettaa toista laivaa edes kulmittain. Luvut ristikon vasemmalla puolella ja ylhäällä osoittavat kuinka monessa rivin/sarakkeen ruudussa on laivan osa. Toisinaan ruuduissa voi valmiiksi olla laiva tai vettä helpottamassa aloitusta. Tehtävänä on selvittää missä kaikki laivat ovat.
Klassisia laivanupotuspelejä on useita kokoja ja vaikeusasteita ja erikokoisissa peleissä on eri määrät laivoja. Esimerkiksi klassisessa 10x10 pelissä on yksi taistelulaiva, kaksi risteilijää, kolme hävittäjää ja neljä sukellusvenettä.
Sukellusvene on yhden ruudun täyttävä pyöreä alus, hävittäjissä on kaksi pääpalaa, risteilijöissä on kaksi päätä ja keskikappale ja taistelualuksessa on kaksi päätä ja kaksi keskikappaletta. Kaikki loput ruudut sisältävät vettä, ja sen merkkinä voi käyttää pelissä lainehtivan veden kuvaa tai merkitä vesiruudut "X" merkillä.
Tutorial
Screentosterilla nauhoittamani esimerkki:
Esimerkkipelejä voit pelata täällä
Tekniikkavinkkejä löydät täältä
Taasen sivupalkistani löytyy puzzle, joka vaihtuu viikottain.
Kuvat ja osa tekstistä Conceptis Ltd. luvalla (käännös englanninkielisestä alkuperäistekstistä)
1 comments:
Ehkä ainoa noista japanilaisista jutuista mitä määki näin äkkiseltään osaan pelata tai tehdä :) toine mikä taittuu ni on sudokut ja niistäki tais olla vähän alempana joku juttu :) T:Miska.S
Post a Comment